Eigenwijs: hoe het werkt

Om ook maar te kunnen beginnen, laat ik een uitnodiging rondgaan, om mee te werken aan een voorstelling. Hierin onderscheid ik drie soorten bijdragen. De eerste is deelnemen aan het schrijfteam, de tweede is meewerken aan het productieteam, en de derde is het spelen in de voorstelling. Er worden vooraf geen eisen gesteld aan vaardigheden.

Met het schrijfteam (en uiteindelijk ook de opdrachtgever) gaan we op zoek naar de onderliggende boodschap: wat willen we met de voorstelling uitdragen? Daarnaast benoemt het schrijfteam de actuele thema’s: waar is de organisatie druk mee bezig, welke in het oog springende projecten zijn er?
Met deze informatie maak ik een paar A4-tjes met mogelijke verhaallijnen, situaties. Het is dan aan het schrijfteam om daar een keuze uit te maken.
Nu kan ik het geheel uitwerken in een verhaal, met dialogen, toneelbeeld en liedjes, en deze uitwerking leg ik voor akkoord voor aan het schrijfteam.

Dan kan alles in gang worden gezet. Het productieteam kan op zoek naar een locatie, het decorontwerp en bouw en de verdere aankleding. Uiteraard sta ik dit team met raad en daad terzijde, maar ik laat het team de vrijheid. Het is ten slotte hun voorstelling.

Met de spelers beginnen de repetities.

En zo wordt het abstracte, vage idee van “een voorstelling” steeds concreter, krijgt het steeds meer vorm.
Door deze aanpak maak ik maximaal gebruik van de kracht vanuit de organisatie, aangevuld met mijn eigen kennis en ervaring.

En wat levert het op?

In elke organisatie zit veel talent. Door dat in te zetten, zijn er mooie voorstellingen ontstaan, die vooral veel eigenwaarde, trots hebben opgeleverd.
Die trots, laat zich zien op verschillende vlakken:
. De medewerkers die hebben meegewerkt zijn trots op het resultaat dat zij hebben neergezet
. De collega’s zijn trots op hun collega’s die zo mooi hebben gespeeld.
. De medewerkers zijn trots op de organisatie: “hier is ook ruimte voor zulke zaken”.
. De omgeving (klanten, leveranciers) hebben waardering voor de lef om een dergelijk stap te zetten, om daar   middelen beschikbaar voor te stellen.

Door de wijze van organiseren (projectteam met de verschillende onderdelen) geef ik iedereen nadrukkelijk een eigen verantwoordelijkheid. En daar spreek ik iedereen op aan. . Ik ben regisseur, en geen projectmanager in deze, en ik hamer erop dat het eindresultaat afhankelijk is van ieders bijdrage. De medewerkers nemen die verantwoordelijkheid, vinden het prettig zo benaderd te worden.

Kortom, de organisatie laat naar binnen en naar buiten kracht zien. Kracht om een dergelijk traject in te durven zetten, en om het uit te voeren.

Om ook de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de organisatie te onderstrepen, adviseer ik meestal om de opbrengst van de kaartverkoop aan een goed doel te schenken, of om een (gratis) voorstelling te spelen voor een bijzondere doelgroep.


Ervaringen van klanten

Ik merk dat er veel over ons gesproken wordt en waar ik kom wordt ook veel met mij gesproken over de afgelopen dagen.
Jullie hebben indruk gemaakt en dat in uitermate positieve zin!.
Jullie hebben vele collega's laten zien dat samenwerken heel leuk kan zijn, dat gebruikmaken van je talenten tot verrassende en zeer boeiende resultaten kan leiden. Jullie hebben bewezen dat we een uitzonderlijk creatieve organisatie zijn en dat we die creativiteit kunnen inzetten om resultaten te bereiken.

Een avond op de bank, zonder tekstboekje zonder de muziek van Mario. Dat was erg onwennig.
Ik ben niet het zeer emotionele type, maar ik miste jullie gisteravond echt allemaal. De onrust, het gelach, de drukte in de make-up. Maar vooral het in de groep het gewoon je zelf kunnen zijn, stil of heel druk, alles was oké.
Ook geen repetities meer, waar een aantal van ons soms redelijk gestrest binnenkwamen en aan het eind heel ontspannen vertrokken. Het was eigenlijk een soort van therapie en tegelijkertijd een flinke stap in onze cultuuromslag.

Het is bijzonder dat je met collega´s die je "niet" kent zoiets kan neerzetten.

© Mario Verweijen 2018